HET COLLEGE
MOTIVERING
1. Evenement
Op 23 januari 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Katleen Schoenmakers om Weekend van de Verenigingen te mogen organiseren op 2 september 2023 van 18.00 uur tot 01.00u en op 3 september 2023 van 12.00 uur tot 20.00 uur. Het evenement vindt plaats op en rond het Astridplein.
Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.
Er wordt een geluidsafwijking aangevraagd voor zaterdag tussen 18.00u en 01.00u en op zondag tussen 12.00u tot 20.00u.
Het evenement is een organisatie van het lokaal bestuur Grobbendonk. Dit heeft als gevolg dat er moet voldaan worden aan de wetgeving inzake herbruikbaar cateringmateriaal (VLAREMA 9 - ART. 5.3.12.1 - VERVANGING).
Tijdens het weekend van de verenigingen zal er ingezet worden op zowel herbruikbare materialen voor drank alsook voor voeding.
Het gebruik van herbruikbaar cateringmateriaal, lokaal bestuur neemt de regierol voor zijn rekening.
Team Vrije tijd zal voorzien in de logistieke afhandeling van het herbruikbare cateringmateriaal, de werking is als volgt:
1. Er zal op vrijdag 1 september een logistiek centrum geplaatst worden in de Volle Vaart. Deelnemende verenigingen/handelaars zullen daar hun vooraf bestelde materialen komen afhalen. Hetzelfde zal gebeuren op maandag 4 september voor het opnieuw inzamelen van de gebruikte materialen.
2. Tijdens het evenement gebruiken alle deelnemers dezelfde materialen die worden gehuurd door het lokaal bestuur. Uitzondering op deze regeling zijn de deelnemers met eigen aangekocht herbruikbaar cateringmateriaal.
3. Alle deelnemers (inclusief met eigen cateringmateriaal) zullen dezelfde waarborg voor het materiaal moeten vragen (3,00 euro).
De kostprijs van het huren en reinigen van het materiaal zal in mindering gebracht worden van de opbrengsten. De kostprijs van het huren en reinigen van het materiaal dat gebruikt wordt door verenigingen/handelaars die geen deel uitmaken van de gezamenlijke verenigingentoog zullen worden gefactureerd aan de desbetreffende deelnemer.
Team Vrije tijd voorziet ook in een professionele vaatwasmachine, deze zorgt ervoor dat bekers en cateringmateriaal ter plaatsen kunnen gereinigd worden en kunnen worden herbruikt. Hierdoor zal de kost voor het huren van materiaal (omwille van kleinere aantallen) gedrukt kunnen worden.
Zaterdag
De eerste dag van het weekend beginnen we met een BBQ.
Op deze BBQ worden onze nieuwe inwoners ontvangen alsook onze sponsors die ingeschreven hebben op 1 van de sponsorpakketten.
Alle burgers die mee willen komen eten, kunnen zich inschrijven om mee te eten op de BBQ via ticketgang.
Voor dit cateringmoment wordt er een overheidsopdracht uitgeschreven.
De drankentoog wordt op zaterdag uitgebaat door de verenigingen. Er worden jetons verkocht via de kassa die bemand wordt door team Vrije tijd.
De prijs voor 1 jeton bedraagt 1,20 euro.
Onze prijslijst is als volgt:
Het programma ziet eruit als volgt:
Zondag
Op zondag nodigen we onze gouden jubilarissen en vrijwilligers uit voor een lunch in onze cateringtent. Ook deze cateringopdracht wordt uitgeschreven in een overheidsopdracht.
Vandaag worden ook de laureaten gevierd op het podium. We hebben voor deze gelegenheid Steven Anthonis als speaker gevraagd.
2. Verkeersmaatregelen
Het ganse Astridplein zal verkeersvrij gemaakt worden van zaterdag 2 september 2023 - 16.00 uur tot zondag 3 september - 24.00 uur. Tevens zal een parkeerverbod ingericht worden op het Astridplein. De openbare parkings aan de bibliotheek blijven beschikbaar en bereikbaar via de inrit kant kerk. Uitrijden van de parking kan enkel kant De Bist.
3. Vergunningen
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%. Voor lokale overheden geldt de 95%-maatregel niet. Zij zijn altijd verplicht om drank in herbruikbare recipiënten te schenken op events en in de eigen werking. Bovendien zijn Vlaamse overheden en lokale besturen sinds 1 januari 2022 verplicht om ook bereide voedingsmiddelen in herbruikbaar cateringmateriaal te serveren. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten.
4. Logistieke ondersteuning
Er worden de nodige materialen aangevraagd in het programma Pixeo.
We vragen toestemming om elke dag na de festiviteiten het plein te kunnen proper maken met de veegwagen.
5. Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
6. Personeelsinzet
Inzet gevraagd van team Vrije tijd, team Uitvoering & Onderhoud, team Mens & Welzijn (nieuwe inwoners en jubilarissen) en subteam HR (Vrijwilligers(coaches)). Personeelsinzet wordt vastgelegd via beslissing algemeen directeur.
Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.
Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.
Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.
Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.
Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.
Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
Team Ruimte & Vergunningen
Astridplein volledig afsluiten.
Politiezone Neteland
Politioneel advies betreffende ‘Weekend van de verenigingen 2 en 3 september 2023’: gunstig onder voorwaarden.
Wij leggen in ons advies van 3 februari 2023 volgende voorwaarden op:
Noodplanning
Multidisciplinaire analyse zit in bijlage.
Gunstig onder voorwaarden:
De politie legt in hun advies van 3 februari 2023 volgende voorwaarden op:
Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.
Vrije tijd
Om het inplantingsplan uit te voeren (zie bijlage) zoals besproken in de werkgroep dienen de hagen, daar waar het podium ingetekend is, te verdwijnen. De tent wordt gepositioneerd meer in de hoek waardoor we niet meer met grote wagens (camionette, vrachtwagen,..) en materiaal aan het podium kunnen. Dit is nodig voor de PA, tafels en stoelen, tenten van verenigingen die we nu ook op het grasplein gaan zetten.
Aan team Uitvoering & Onderhoud zal gevraagd worden om een tijdelijke trapconstructie te voorzien aan de graskant.
1. Sponsorpakketten
Net zoals vorige editie willen we onze lokale handelaars en industrie betrekken bij dit mooie event.
De sponsorpakketten zijn onveranderd sinds vorige editie en worden voorgesteld aan de ondernemers via mail, via folder als we hen fysiek benaderen en via de website. De tarieven zijn in bijlage terug te vinden.
MJP002248 Retributie sponsoring bij activiteiten.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
AC000598 Sponsoring bij evenementen gebaseerd op een retributiereglement.
MJP002248 Retributie sponsoring bij activiteiten.
7000000 Verkopen en dienstprestaties: Algemeen.
Retributiereglement zit mee in bijlage.
2. Kosten inclusief BTW tot op heden
3. Cateringmomenten
Om de nieuwe inwoners te verwelkomen met een BBQ gebruiken we onderstaand budget van team Mens & Welzijn:
AC000129
MJP002394
Raming: 2.500 euro
Om de jubilarissen een lunch aan te bieden gebruiken we onderstaand budget van team Mens & Welzijn:
AC000138
MJP002404
Raming: 3.500 euro
Om de vrijwilligers te waarderen met een lunch gebruiken we onderstaand budget van team HR & Secretariaat:
AC000047
MJP002396
Raming: 8.000 euro
4. Herbruikbaar cateringmateriaal
De herbruikbare cateringmaterialen zullen gezamenlijk door het lokaal bestuur worden gehuurd voor alle deelnemers aan het evenement.
De kostprijs (huur en reiniging) van het herbruikbaar cateringmateriaal dat gebruikt zal worden door de verenigingen die de algemene drankenstand uitbaten, wordt in mindering van de opbrengsten gebracht. De kostprijs (huur en reiniging) van het herbruikbaar cateringmateriaal dat gebruikt zal worden door verenigingen/handelaars buiten de algemene drankenstand zal via facturatie worden ontvangen.
Raming:
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven voor de organisatie van Weekend van de Verenigingen dat aanvangt 2 september 2023 van 18.00 uur tot 01.00u en op 3 september 2023 van 12.00 uur tot 20.00 uur. Het evenement vindt plaats op en rond het Astridplein.
Artikel 2: De opdracht te geven de richtlijnen van noodplanning te volgen.
Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 2 september 2023 van 18.00 uur tot 01.00 uur en 3 september 2023 van 12.00 uur tot 20.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 110 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.
Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan wordt:
Artikel 6: Toestemming te geven voor het verwijderen van de hagen op de plaats waar het podium ingetekend staat en het voorzien van een tijdelijke trapconstructie.
Artikel 7: Toestemming te geven om op zaterdag na 01.00 uur en op zondag na 20.00 uur team Uitvoering & Onderhoud de straat afvalvrij te maken met de veegwagen.
Artikel 8: Op zaterdag 2 en zondag 3 september 2023 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op het Astridplein, zijnde:
Artikel 9: Artikel 8 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 11: De te volgen omleidingen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 12: De knips in de wijk 't Schrans zullen voor deze gelegenheid verwijderd worden.
Artikel 13: Op de omleidingsroute door de wijk 't Schrans zal een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd worden.
Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Mens & Welzijn
Team HR & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer