Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 03/11/2025 - 13:30 Collegezaal

A-punt

Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van de brief van de gouverneur van 23 oktober 2025 houdende antwoord op de anonieme klacht over 'Overschrijden betalingstermijn facturen'.

    Artikel 2: Kennisname van de conclusie van de gouverneur dat zij niet zal optreden in dit dossier.

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Pontes van 18 december 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Pontes

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IOK Afvalbeheer van 16 december 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    IOK Afvalbeheer

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IOK van 16 december 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    IOK

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van C-Smart van 18 december 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    C-Smart

    Alle vertegenwoordigers

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van het ontslag van de heer Patrick De Beuckelaer als gemeenteraadslid.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team HRM & Secretariaat

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Artikel 1: Voorwaardelijk gunstig advies te geven aan de gewijzigde omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV_2023139824, ingediend door Marianne Verhaert, burgemeester, en Daan Ceulemans, algemeen directeur, namens de gemeente Grobbendonk gelegen langsheen de industrieweg en aansluitende wegen.

    De aangevraagde stedenbouwkundige handelingen en vegetatiewijzingen worden voorwaardelijk gunstig geadviseerd:

     

    stedenbouwkundige handelingen:

    - Aanleg van nieuwe verharding voor de fietssnelweg buiten openbaar domein op percelen 70K6 (1e afd. – sectie C), 248H7, 242C, 240L, 238K, 239Y (1e afd. – sectie D) en op openbaar domein >300m²;

    - Aanleg van nieuwe verharding voor het fietspad buiten openbaar domein op perceel 235M9 (1e afd. – sectie D) en op openbaar domein >300m²;

    - Aanleg nieuwe verharding wegenis buiten openbaar domein op perceel 238K (1e afd. – sectie D) en huidig onverhard op openbaar domein >300m²;

    - Heraanleg van verharding voor wegenis en inritten bestaande uit wijziging van huidige kasseistroken en heraanleg verharding binnen 5m van waterloop;

    - Reliëfwijziging ten behoeve van aanleg fietssnelweg en berm langs Industrieweg;

    - Reliëfwijziging ten behoeve van aanleg fietshelling van Jaagpad naar Bevrijdingsstraat;

    - Reliëfwijziging voor dempen grachten buiten het huidige openbaar domein;

    - Ontbossing op percelen 242C, 240L, 238K, 239Y (1e afd. – sectie D) en op openbaar domein;

    - Inbuizing grachten aan de aansluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex;

    - Rioleringswerken buiten openbaar domein op perceel 238K (1e afd. – sectie D); - 21 vergunningsplichtig te rooien hoogstambomen.

     

    Volgende handelingen worden eveneens uitgevoerd, maar vallen onder het vrijstellingsbesluit:

    - Aanleg verharding op openbaar domein <300m²;

    - Opbraak verharding op openbaar domein;

    - Wijziging van verharding op openbaar domein;

    - Rioleringswerken op openbaar domein inclusief de inbuizingen die niet dienen voor inritten en perceelstoegangen;

    - Reliëfwijzigingen beperkt in omvang.

     

    vegetatiewijzigingen:

    De vegetatiewijzigingen omvatten enkel kleine landschapselementen, namelijk:

    - Rooien houtkanten;

    - Rooien bomen;

    - Ontbossing;

    - Dempen grachten, verwijderen begroeiing;

    - Inbuizen grachten, verwijderen begroeiing.

     

    Artikel 2: De volgende voorwaarden zijn van toepassing:

    - De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    - Het advies wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    - Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    - De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 24 oktober 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan STUDIEBUREAU VERHAERT & CO, met als contactadres Rode Haagjes 3, 2288 Bouwel, uit naam van mevrouw Marjan Dierckx voor het verkavelen van een perceel in een lot voor open bebouwing, met als adres Pulse steenweg 64. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nrs. 496T en 497P3. De omgevingsaanvraag heeft omgevingsloketnummer OMV_2025079999.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund:

    -          aanvraag voor een nieuwe verkaveling;

    -          het vellen van een hoogstammige boom.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden en lasten:

    - De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing;

    - De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven;

    - De percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening;

    - De voorwaarden, lasten en opmerkingen uit volgende adviezen moeten strikt worden nageleefd:

    • Fluvius dd. 25 augustus 2025  - kenmerk 5000106729_AM.
    • Pidpa Drinkwater dd. 28 juli 2025  - kenmerk 206711.

    - Om tot verkoop te kunnen overgaan dienen alle aanwezige constructies en de boom van het perceel verwijderd te worden.

    - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend.

    De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

    De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Jurgen Van De Poel wonende te Het Park 1 te 2288 Grobbendonk en mevrouw Marianne Thys wonende te Het Park 1 te 2288 Grobbendonk voor het slopen van een bestaande woning, rooien van bomen, herbouwen van een eengezinswoning, aanleggen van verharding en het wijzigen van het reliëf voor het plaatsen van een infiltratievoorziening, met als adres Stationlei 1, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 74E.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het slopen van een bestaande woning, rooien van bomen, herbouwen van een eengezinswoning, aanleggen van verharding en het wijzigen van het reliëf voor het plaatsen van een infiltratievoorziening.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    Volgende adviezen dienen strikt nageleefd te worden:

    Het terras moet in waterdoorlatend materiaal worden aangelegd.

    • Fluvius dd. 20 oktober 2025.

    • Provincie Antwerpen dienst Integraal Waterbeleid dd. 3 oktober 2025.

    De aanvrager is, in toepassing van artikel 5.1.4 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, verplicht melding te maken van archeologische toevalsvondsten. De aanvrager dient deze binnen de 3 dagen te melden aan het Agentschap Onroerend Erfgoed én de vondst en haar vindplaats gedurende een termijn van 10 dagen te beschermen.

    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.

    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen. 

    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

  • Artikel 1: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling:

    Het college wijzigt haar voorwaardelijk gunstig advies aan de deputatie van 22 april 2025. Na de vernietiging van de gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2024 van de ‘zaak der wegen’ door de Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport, Annick De Ridder op 22 juli 2025, heeft de gemeenteraad op 23 oktober 2025 beslist tot niet-goedkeuring van de ‘zaak der wegen’. Het college van burgemeester en schepenen brengt op basis van de niet-goedkeuring door de gemeenteraad van de ‘zaak der wegen’ derhalve een ongunstig advies uit aan de deputatie in de beroepsprocedure betreffende de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024090326 voor het verkavelen van gronden aan de Dobbelhoefweg.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist de constructie, gelegen Sperwerlaan zn, kadastraal gekend afd. 1 sectie c perceelnummers 21 t; zoals voorgesteld op de plannen in bijlage, niet in het vergunningenregister op te nemen. 

    Artikel 2: Geen huisnummer aan de constructie toe te kennen. 

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Notadux. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en schenking. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht. Het college merkt wel op indien de stedenbouwkundige handelingen, die men wenst uit te voeren, niet vrijgesteld zijn van omgevingsvergunning dat de nodige vergunningen moeten aangevraagd en bekomen worden.  

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Deflander, Vanberghen & Kennis, Geassocieerde Notarissen. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Deflander, Vanberghen & Kennis, Geassocieerde Notarissen, Steenweg op Sevendonk 24/bus1 te 2360 Oud-Turnhout

  • Artikel 1: Van 3 tot en met 7 november 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Beemdenstraat, Nijverheidsstraat en Kerkepad, zijnde: 

    Artikel 2: De Nijverheidsstraat zal ter hoogte van de uit te voeren herstelling afgesloten worden voor alle verkeer:

    • de werfzone wordt voor- en achteraan afgezet met een afzethek met dagslapers;
    • een afzethek met dagslapers en borden C3 (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder), C19 (verboden toegang voor voetgangers) met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en A31 (werken) wordt gezet aan het kruispunt Nijverheidsstraat/Nijverheidsstraat/Kerkeveldstraat en ter hoogte van Nijverheidsstraat 58;
    • vanop de Nijverheidsstraat, aan de rotonde, is het verboden de Nijverheidsstraat rechts in te slaan. Dit wordt aangeduid via het bord C31b.

    Artikel 3: De aannemer dient te allen tijden doorgang voor voetgangers mogelijk te maken via loopbruggen.

    Artikel 4: De Beemdenstraat zal ter hoogte van de uit te voeren werken afgesloten voor alle verkeer:

    • de werfzone wordt voor- en achteraan afgezet met een afzethek met dagslapers;
    • een afzethek met dagslapers en borden C3 (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder), C19 (verboden toegang voor voetgangers) en C11 (verboden voor bestuurders van rijwielen) wordt gezet aan het kruispunt Netestraat/Beemdenstraat en ter hoogte van Netestraat 8 (zijkant perceel)
    • vanop de Netestraat is het verboden de Beemdenstraat in te slaan. Dit wordt aangeduid via de borden C31a en C31b, respectievelijk verboden links en rechts af te slaan;
    • het verkeer wordt omgeleid via het jaagpad van de Nete;
    • op het jaagpad, aan het begin van de Beemdenstraat wordt een afzethek gezet met dagslapers, borden C3 (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder), C19 (verboden toegang voor voetgangers) en C11 (verboden voor bestuurders van rijwielen) met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" en F45-bord (doodlopende weg);
    • vanop het jaagpad is het verboden de Beemdenstraat in te slaan. Dit wordt aangeduid via de borden C31a en C31b, respectievelijk verboden links en rechts af te slaan.

    Artikel 5: Kerkepad zal ter hoogte van de uit te voeren werken afgesloten voor alle verkeer:

    • de werfzone wordt voor- en achteraan afgezet met een afzethek met dagslapers;
    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) wordt gezet aan het kruispunt Dorp/Kerkepad;
    • aan het kruispunt Kastanjelaan/Kerkepad komt een afzethek met C3-bord (geen toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer), A31 (werken) en F45 (doodlopende weg);
    • het verkeer wordt omgeleid via Dorp, Ter Duinen en Kastanjelaan.

    Artikel 6: Alle afzethekken en sergeanten moeten voorzien zijn van werkende dagslapers.

    Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

    Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 10: In de Nijverheidsstraat moet de duur van de werken zo kort mogelijk gehouden worden.

    Artikel 11: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Beemdenstraat, Nijverheidsstraat en Kerkepad een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. Voor de Nijverheidsstraat moet hierin duidelijk vermeld staan dat de achterliggende woningen tijdelijk niet bereikbaar zijn met de wagen.

    Artikel 12: 1 dag voor de asfalteringswerken informeert de aannemer de inwoners met de vraag om hun wagen en/of fiets buiten de werfzone te parkeren om zo tijdig hun straat te kunnen uit- en inrijden.

    Artikel 13: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 14: De werken zullen aangekondigd worden via website.

    Artikel 15: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Goedkeuring voor de uitbatingsvergunning van Schransbar, Schransstraat 38 te 2280 Grobbendonk met ondernemingsnummer 1026.175.074 voor de pop-up winterbar Schransbar van 8 november 2025 tot en met 28 februari 2026. De start van de opbouw en het einde van de afbraak zijn inbegrepen.

    Artikel 2: De uitbaters moeten volgende voorwaarden naleven:

    • De uitbater houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 
    • Voor wat betreft de basisnormen brandveiligheid is een compartimentering verplicht vanaf 49 personen. Gezien de uitbater aangeeft hieronder te blijven, vormt dit wellicht geen probleem. Vanzelfsprekend moeten andere zaken wat betreft brandpreventie wel in orde zijn (evacuatiemogelijkheden, noodverlichting, gekeurde elektriciteit en verwarming, blusmiddelen,…). Er is geen informatie is over de inrichting van de woning, indeling ruimtes, staat van elektriciteit,… Hierdoor is het momenteel moeilijk in te schatten of dit haalbaar is. Doorgaans zijn deze zaken met kleine ingrepen in orde te maken, daarnaast is er nog wel wat tijd om aan deze richtlijnen tegemoet te komen. Vandaar dat we momenteel inschatten dat de inrichting brandveilig kan gemaakt worden, maar deze inschatting is gebaseerd op ervaringen op andere locaties, niet op informatie betreffende de woning in Schransstraat 38.
    • Het plaatsen van vuurschalen en vuurkorven heeft geen bijzondere toelating nodig (dit wordt beschouwd als sfeerverwarmer). Een vuur op de grond (kampvuur) heeft wel een toelating van de burgemeester nodig. Over het algemeen raden we aan om gebruik van vuur in publiek toegankelijke inrichtingen (of openbaar domein) toch te melden. Op die manier zijn de hulpdiensten op de hoogte. Voor deze locatie kan in de toelating opgenomen worden dat vuurkorven of vuurschalen kunnen opgesteld worden, mits voldaan wordt aan enkele veiligheidsvoorwaarden: 
    • Afschermen voor kinderen of dieren (risico op ongeval voorkomen).
    • Geen vuur onder of in de onmiddellijke omgeving van bomen of (droge) struiken .
    • Bewaking van het vuur: er is steeds een verantwoordelijke, deze staat ook in voor het doven van het vuur. Bij het verlaten van de locatie moet de verantwoordelijke zeker zijn dat het vuur (of de assen) volledig gedoofd en afgekoeld zijn. 
    • Geen vloeibare aanmaakproducten gebruiken. De fiche ‘gebruik van barbecue, kampvuren en vuurkorven’ zal overgemaakt worden aan de uitbater. Deze fiche bevat alle richtlijnen voor het veilig gebruik van deze toestellen. 
    • Ondanks het tijdelijk karakter, moet de uitbating voldoen aan de richtlijnen van het FAVV wat betreft voedselveiligheid en hygiëne, de richtlijnen van de FOD WASO voor de tewerkstelling van personeel en de Codex Welzijn op het Werk.
    • De politie legt in haar advies volgende voorwaarden op:
        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
        • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
        • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
        • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten. 
    • De uitbater voldoet aan Hoofdstuk 6.7. 'Niet-ingedeelde muziekactiviteiten' van Vlarem II. Het maximaal geluidsniveau, voorgebracht door muziek, mag Laeq, 15 min 85dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau gemeten als LAmax, slow 92 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan.
    • De uitbater dient elk bijkomend evenement aan te vragen via het evenementenloket bij team Vrije tijd.
    • Alle (tijdelijke) constructies mogen maximum 120 dagen op het terrein aanwezig zijn, opbouw en afbraak moeten binnen deze termijn gerekend zijn.
    • De uitbater houdt zich aan de wettelijke voorschriften betreffende de leeftijdsgrens voor alcoholgebruik. Hiervan dient ook de nodige affichering uitgehangen te worden.
    • De uitbater dient een degelijke opleiding te voorzien voor het personeel. 
    • De uitbater zorgt voor een concreet aanspreekpunt bij klachten.
    • De uitbater dient het afval selectief in te zamelen.

    Mobiliteit:

    Fietsparking:

    • Er wordt plek gecreëerd voor 37 fietsen: 80% voor standaardfietsen en 10% voor buitenmaatse fietsen.
    • De berekening is gebaseerd op een gemiddeld aantal van 45 bezoekers, waarvan 2/3 met de fiets of te voet komen (30 bezoekers). Dit is consistent met de stadsmonitor van Grobbendonk, waarin 70% van de inwoners wekelijks duurzame vervoermiddelen gebruiken.
    • Formule voor het aantal stallingen: (maximale bezoekerscapaciteit x doelstelling) + 25% = 37 stallingen voor fietsen.

    Autoparking:

    • Voor auto’s moet 25% van de capaciteit worden voorzien, wat neerkomt op 11 parkeerplaatsen.

    • Parkeerplaatsen dienen op eigen terrein te worden gecreëerd, met uitzondering van het geval dat dit niet mogelijk is, in welk geval langs de straat mag worden geparkeerd.

    • Er moet ook een parkeerplaats voor mindervaliden komen, en parkeren is verboden binnen 5 meter van het kruispunt De Vriesstraat x Schransstraat.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Vrije tijd

    Noodplanning@regioneteland.be
    Schransbar, Schransstraat 38 te 2280 Grobbendonk 

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Eindejaarsdrink die aanvangt op 21 december 2025 14.00 uur en eindigt op 21 december 2025 20.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

    Artikel 3: Toelating te geven aan organisator om een open vuur te maken tijdens Eindejaarsdrink dat aanvangt 21 december 2025 14.00 uur en eindigt op 21 december 2025 20.00 uur te Grasplein Astridplein Grobbendonk.

    Artikel 4: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 21 december 2025 tot 21 december 2025 tot maximum 01.00 uur tot een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A). 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 5: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning en politie strikt te volgen namelijk:
    Richtlijnen Noodplanning:

    • De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.

      Open vuur
    • Een kampvuur kan enkel op een veilige manier doorgaan als de weersomstandigheden dit toelaten. De organisator kan de risicocode voor natuurbranden volgen op de website van het Agentschap Natuur en Bos.
    • De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid voor vuurkorven en kampvuren.
    • Bijzondere aandacht moet geschonken worden aan volgende richtlijnen:
      - geen afval opstoken, enkel zuiver en vast hout gebruiken;
      - geen licht-ontvlambare producten gebruiken om het vuur aan te maken;
      - na afloop van de activiteit moet men het vuur volledig doven, de omgeving controleren op vliegvuur en het terrein ordelijk achterlaten.
    • Voor het onderhouden van het vuur worden één of meerdere verantwoordelijken aangeduid, die toezien op het publiek dat zich dicht bij het vuur bevindt. Deze verantwoordelijken blijven nuchter en staan in voor het binnen de perken houden van het vuur. Daarnaast staan deze verantwoordelijken in voor het grondig doven van het vuur. Ze blijven ter plaatse tot er zekerheid is dat het vuur volledig gedoofd is en er geen gevaar meer is voor opflakkeringen.

    Artikel 7: Bij annulatie van een kraampje door een deelnemer wordt de huurkost aan de deelnemer doorgerekend, behalve in gevallen van overmacht. De beslissing hierover wordt genomen door het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 8: Op zondag 21 december 2025 van 07.00 uur tot 23.59 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op het Astridplein, zijnde:
    - de toegang tot het Astridplein wordt verboden vanaf de kruispunten Schransstraat - Astridplein, Bergstraat - Quinten Matsyslaan en Boudewijnstraat - Astridplein.

    Artikel 9: Artikel 1 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden met:

    • een afzethek met dagslapers, C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"
      • aan het kruispunt Astridplein/Schransstraat
      • aan het kruispunt Bergstraat/Quinten Matsyslaan
      • aan het kruispunt Astridplein/Boudewijnstraat (2)
    • een afzethek met dagslapers, F45-bord (doodlopende straat), onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"
      • aan het kruispunt Melkerijstraat/Schransstraat
      • aan het kruispunt De Vriesstraat/Schransstraat
      • aan het kruispunt Wijngaardstraat/Schransstraat
      • aan de rotonde Vaartkom/Boudewijnstraat
      • aan het kruispunt Leopoldstraat/Bergstraat

    Artikel 11: De te volgen omleidingen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan met F41-omleidingspijlen:

    • Omleiding tussen Vorselaar en Bouwel, in beide richtingen, via wijk 't Schrans.
    • Omleiding tussen Pulle en Vorselaar, in beide richtingen, via Nijverheidsstraat - Vorselaarse baan en Wijngaardstraat.
    • Omleiding tussen Bouwel en Pulle via Vaartkom - Eikenlei - Van Craeyenhemstraat - Rubensstraat en Hendrik Consciencestraat.
    • Omleiding vanuit Bergstraat via Quinten Matsyslaan en Vaartkom.

    Artikel 12: De knips in de wijk 't Schrans zullen voor deze gelegenheid verwijderd worden.

    Artikel 13: De borden voor de tonnagebeperking in de Vaartkom en aan het begin van de Quinten Matsyslaan moeten afgedekt worden.

    Artikel 14: De noordkant van het Astridplein, van huisnummer 38 tot 54, wordt afgesloten voor het verkeer vanaf vrijdag 19 december 2025 - 19.00 uur tot en met maandag 22 december 2025 - 12.00 uur. Hiervoor wordt een afzethek gezet met dagslapers, C3-bord (verboden toegang voor iedere bestuurder in beide richtingen) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" ter hoogte van huisnummer 38.

    Artikel 15: Op zondag 21 december 2025 van 07.00 uur tot 23.59 uur is het verboden te parkeren op gans het Astridplein met uitzondering van de openbare parkings aan de bibliotheek. Het parkeerverbod wordt ingericht met E3-borden.

    Artikel 16: Bijkomend is het vanaf vrijdag 19 december 2025 - 07.00 uur verboden te parkeren aan de noordkant van het Astridplein, parkeerplaatsen ter hoogte van huisnummers 52-54 aan beide zijden van de straat voor het leveren van materialen. Dit parkeerverbod blijft geldig tot en met maandag 22 december - 12.00 uur.

    Artikel 17: De paaltjes aan de inrit van de parking kant kerk moeten verwijderd worden.

    Artikel 18: De huidige in- en uitrit van de parking wordt dichtgezet met nadars/polgards voorzien van dagslapers.

    Artikel 19: Er dienen voldoende nadars/polgards geleverd te worden om de straten en gedeelte parking volledig te kunnen afsluiten en te vermijden dat gemotoriseerd verkeerd gemengd kan worden met bezoekers van het evenement.

    Artikel 20: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.

    Artikel 21: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 22: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 23: De Eindejaarsdrink wordt aangekondigd via de meest geschikte communicatiekanalen.

    Artikel 24: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Noodplanningsambtenaar

Team Mens

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen stemt ermee in om de inwoners die tussen 1 juni 2024 en 31 augustus 2025 zijn verhuisd, tijdens de eindejaarsdrink een geschenkzak met lokale attenties te overhandigen om hen welkom te heten in onze gemeente.

Staf van de AD

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de koppeling tussen het meerjarenplan en de Subsidiematcher, en van de verdere uitrol van de software binnen de organisatie.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van de voorgestelde herziening van de werkwijze rond beleidscolleges en bespreekt de ontwerpdocumenten met het oog op verdere optimalisatie.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan de staf van de algemeen directeur om de opmerkingen en suggesties van het college mee te nemen in de definitieve uitwerking van de draaiboeken en sjablonen voor beleids- en meerjarenplancolleges.

Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring toetreding tot de groepsaankoop gevoerd via de aankoopcentrale van IOK met als titel "Groepsaankoop raamovereenkomst voor diensten met betrekking tot asbestinventarisatie - perceel 2".

    Artikel 2: De toetreding zal vanaf heden aanvangen.

    Artikel 3: De overeenkomst zal eindigen 30 april 2029.

    Artikel 4: De uitvoering van de opdracht zal gebeuren zoals beschreven in het bestek (Ref.: 2023/AR/Asbest) opgemaakt door IOK.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel management
    Team Ruimte & Vergunningen
    IOK
    Onderneming Ecca+ (CleverCheck)

  • Artikel 1: Goedkeuring voor het proces verbaal van de voorlopige oplevering van de opdracht "Stookplaatsrenovatie gemeentehuis".

    Artikel 2: Goedkeuring voor voorlopige oplevering met startdatum 13 oktober 2025.

    Artikel 3: Goedkeuring voor het opstarten van de waarborgperiode van 24 maanden dewelke zal eindigen op 13 oktober 2027.

    Artikel 3: Goedkeuring voor het factuur met een bedrag van 56.816,76 euro incl. btw.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Onderneming Tom Van Hemelen

  • Artikel 1: Vaststellen en uitvoerbaar verklaren van het eerste kohier voor de belasting op bedrijfsruimten 2025 met 1.480 belastingplichtigen voor een bedrag van 251.325,00 euro.

  • Artikel 1: Kennisname van de notulen van de kerkraad van 30 september 2025 van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen uit Bouwel.

    Artikel 2: Er lopen nog besprekingen tussen de gemeente Grobbendonk en kerkfabriek O.L. Vrouw voor een aanpassing van het in juni goedgekeurde meerjarenplan 2026-2031. Zoals bij "Relevante voorgeschiedenis, feiten en context" aangehaald, kloppen een aantal zaken in de notulen daardoor niet. Kerkfabriek O.L. Vrouw wordt daarom verzocht om een rechtzetting in de notulen van hun volgende vergadering te formuleren.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Artikel 1: Kennisname van de notulen van de kerkraad van 15 oktober 2025 van kerkfabriek St. Lambertus.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 3 november 2025.

    Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 3 november 2025.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025012970 tot en met 2025013150.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 24 oktober 2025 tot en met 30 oktober 2025.

Onderwijs

  • Artikel 1: Kennisname van het resultaat van het traject voor de ontwikkeling van een gemeentelijke visie op onderwijs.

    Artikel 2: Akkoord te gaan met de verdere uitrol van het traject, inclusief de bevraging van bredere doelgroepen.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de vernieuwde bestuurlijke organisatie binnen het gemeentelijk onderwijs goed, waarbij het gezamenlijk directieteam de motor van het beleidsteam vormt.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt de potentiële vervanging van een lid van het gezamenlijk directieteam door de beleidsondersteuner goed bij een afwezigheid van meer dan 10 dagen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Gezamenlijk directieteam KLIM-OP

    Beleidsteam KLIM-OP

    KLIM-OP Grobbendonk

    KLIM-OP Bouwel

  • Artikel 1: Na kennisname van de voorgenomen afwezigheid van de huidig directeur, betrokkene aan te stellen als vervangend directeur met ingang van 18 november 2025 tot en met 19 december 2025.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Betrokkene

    Directeur Klim-Op Grobbendonk

    Scholengemeenschap GOEZO


Publicaties