Terug
Gepubliceerd op 30/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 28/03/2023 - 19:30

Retributie - retributiereglement administratieve prestaties - wijziging - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, vierde schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadslid
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De gemeenteraad gaf op 12 december 2019 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributiereglement administratieve prestaties - goedkeuring".

Door de implementatie van het Vastgoed Informatieplatform dient de retributie op stedenbouwkundige inlichtingen betreffende een onroerend goed herbekeken te worden.

Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement wordt als bijlage toegevoegd.

Juridisch kader

De Grondwet en meer bepaald artikel 173.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

Bijkomende motivering

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.

AP000003 We voeren een coherent beleid op vlak van ruimtelijke ordening.

AC000252 We verlenen vastgoedinformatie aan notarissen.

MJP001397 OM/0600/7000000.

Financiële gevolgen/visum

30.000,00 euro.

BESLUIT

Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit en 1 De Lokale Lijst) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).

 

Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

Punt 4 onder artikel 3 van het retributiereglement administratieve prestaties wordt vanaf 18 april 2023 opgeheven.

Artikel 2: BEKENDMAKING

Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Financieel Management

Team Ruimte & Vergunningen