Tue 28/03/2023 - 19:30 Raadzaal
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 28 februari 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de uitnodiging voor de volgende toelichting:
Nadat Els Beullens ingevolge art. 27 DLB de zitting verlaten heeft.
Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit) en 3 onthoudingen (1 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Kennisname van het ontwerp GRUP Vallei de Kleine Nete en Aa.
Artikel 2: Vaststelling van het bijgevoegde advies.
Artikel 3: Team Ruimte & Vergunningen wordt gelast met het opladen van het advies (Digitaal uitwisselplatform Stedenbouwkundige Informatie (DSI).
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst afgesloten op 21 mei 2013 waarin Grobbendonk werd aangeduid als bouwheer wordt ontbonden.
Artikel 2: Goedkeuring wordt gehecht aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en gemeente Grobbendonk voor het project "wegen- en rioleringsproject Heibloemlaan e.a."
Artikel 3: Het college is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Fluvius
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit en 1 De Lokale Lijst) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN
§1 Met ingang van 18 april 2023 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie op vastgoedinformatie.
De gemeente Grobbendonk verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Ze doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Grobbendonk stelt het vastgoeddossier via het VIP aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
§2 In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Grobbendonk voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1 op als verwerkingsverantwoordelijke.
De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
1. aanvragers
2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.
De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1 volgende categorieën van persoonsgegevens:
1. contact- en identificatiegegevens
2. financiële gegevens
3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer
4. vastgoedinformatie
5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.
De gemeente Grobbendonk bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 1 §1, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die de gemeente Grobbendonk verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Grobbendonk bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
De gemeente Grobbendonk doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Grobbendonk, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage.
De vastgoeddossiers die de gemeente Grobbendonk via het VIP ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 2: DEFINITIES
Vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
Lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen beheert;
Centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
Externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
Algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
Persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1) van de algemene verordening gegevensbescherming;
Verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
Verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
Betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 3: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR
De aanvrager.
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
80,00 euro per vastgoeddossier via het VIP. Voor de aanvragers die nog geen gebruik kunnen maken van het VIP bedraagt de retributie eveneens 80,00 euro per vastgoeddossier.
Artikel 5: WIJZE VAN INNING
De retributie wordt contant betaald door de persoon of de organisatie die de aanvraag doet. Bij niet-contante betaling is ze betaalbaar na toezending van de factuur.
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit en 1 De Lokale Lijst) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN
Punt 4 onder artikel 3 van het retributiereglement administratieve prestaties wordt vanaf 18 april 2023 opgeheven.
Artikel 2: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
GIB: Geen vragen
CD&V:
Vlaams Belang:
Vooruit:
De Lokale Lijst:
Verdaagd naar een volgende zitting, met 16 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 2 onthoudingen (Vooruit).