Terug
Gepubliceerd op 02/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 28/03/2023 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, vierde schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadslid
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
    • Gemeenteraad 28 februari 2023 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Fatima De Smedt, Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 28 februari 2023 worden goedgekeurd.

    • Toelichting gemeenteraad - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de uitnodiging voor de volgende toelichting:

      • Dossier 'het Bouwels bakhuis' op de gemeenteraad van dinsdag 28 maart om 19u40 in de raadzaal te Grobbendonk
    • GRUP de Kleine Nete en Aa van Kasterlee tot Grobbendonk - advies - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 20 januari 2023 stelde de Vlaamse Regering het ontwerp van 'gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Vallei van de Kleine Nete en Aa van Kasterlee tot Grobbendonk' voorlopig vast. In uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) onderwerpt de Vlaamse Regering het ontwerpplan aan een openbaar onderzoek van 21 februari 2023 tot en met 21 april 2023.

      In toepassing van artikel 2.2.10, 2de lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening VCRO wordt een advies gevraagd over de voorlopige vaststelling van het voorgenomen ruimtelijk uitvoeringsplan Vallei van de Kleine Nete en Aa van Kasterlee tot Grobbendonk - RUP_02000_212_00345_00001.

      Het openbaar onderzoek van 60 dagen start op 21 februari 2023 en eindigt op 21 april 2023. Het schriftelijke advies dient uitgebracht te worden uiterlijk op 21 april 2023. Als die termijn wordt overschreden, kan aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan. 

      Het uitgewerkte advies wordt in bijlage opgenomen. 

      BESLUIT:

      Nadat Els Beullens ingevolge art. 27 DLB de zitting verlaten heeft.

      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit) en 3 onthoudingen (1 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Kennisname van het ontwerp GRUP Vallei de Kleine Nete en Aa.

      Artikel 2: Vaststelling van het bijgevoegde advies.

      Artikel 3: Team Ruimte & Vergunningen wordt gelast met het opladen van het advies (Digitaal uitwisselplatform Stedenbouwkundige Informatie (DSI).

    • Samenwerkingsovereenkomst voor weg- en rioleringswerken Heibloemlaan e.a. - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Besluit van het college van 18 oktober 1994, houdende aanstelling van studiebureel Engels (nu NV Antea Belgium) voor het opmaken van een ontwerp voor de weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 24 november 1994, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886, betreffende het opmaken van het ontwerp voor weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 27 april 1999, houdende goedkeuring aan de ereloonovereenkomst 886 van de bijakte voor het opstellen van rooilijn- en onteigeningsplannen, plannen voor grondverwerving of innemingsplannen in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2007, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886 van de bijakte voor het uitvoeren van de wettelijke taken van de veiligheidscoördinatie ontwerp en verwezenlijking, zoals opgenomen in het KB van 25 januari 2001, betreffende de weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2007, houdende goedkeuring van de ereloonovereenkomst 886 van de bijakte voor het opstellen en conform laten verklaren van een technisch verslag in het kader van een milieuhygiënisch bodemonderzoek betreffende de weg- en rioleringswerken in het gebied Sperwerlaan, Nachtegalendreef, Liersesteenweg, Grensstraat evenals het gebied tussen Bouwelheide, De Bergen en Berg en Dal.

      Besluit van de gemeenteraad van 10 juni 2008 houdende goedkeuring van de overdracht van de riolering van Infrax.

      Subsidieaanvraag van 31 maart 2011 van Infrax aan VMM voor het project R 001969 Grobbendonk - Heibloemlaan e.a.

      Schrijven van 20 februari 2012 van VMM over de opname van het project A 212102 – Heibloemlaan, Spechtdreef, Wielewaalstraat, Acacialaan, Rozenlaan en Sparrenlaan (deel) op het subsidiëringsprogramma tweede tot en met vierde kwartaal 2012.

      Samenwerkingsovereenkomst inzake de weg- en rioleringswerken in Heibloemlaan, Wielewaalstraat, Acacialaan, Rozenlaan, Spechtdreef en Sparrenlaan (deel), opgesteld door Infrax op 21 mei 2013.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 6°, waarbij de gemeenteraad delegatie van bevoegdheden kan verlenen aan het college van burgemeester en schepenen inzake vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als de opdracht nominatief door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen is toevertrouwd.

      Besluit van de gemeenteraad van 30 mei 2017, houdende delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen.

      Besluit van de gemeenteraad van 11 december 2018 waarbij deze overheidsopdracht nominatief werd toevertrouwd.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.

      Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

      Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

      Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Gezien het aanleggen van riolering het grootste aandeel van deze werken bevat en het bovendien om een VMM dossier gaat, is het aangewezen dat Fluvius als bouwheer optreedt.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving. 2020-2025.

      AP000007 We investeren in de (her)aanleg en het onderhoud van het (water)wegennet. 2020-2025.

      AC000525 We investeren in de heraanleg (met onder meer rioleringswerken) van de Heibloemlaan en de omliggende straten.

      MJP001018.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De samenwerkingsovereenkomst afgesloten op 21 mei 2013 waarin Grobbendonk werd aangeduid als bouwheer wordt ontbonden.

      Artikel 2: Goedkeuring wordt gehecht aan de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen Fluvius en gemeente Grobbendonk voor het project "wegen- en rioleringsproject Heibloemlaan e.a."

      Artikel 3: Het college is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Fluvius

    • Retributie - retributiereglement vastgoedinformatie Vastgoedinformatieplatform - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente opvragen. De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed. 

      De gemeenten zullen samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om het VIP te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld. Het VIP is een elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars. Door het VIP kunnen gemeenten informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger delen.

      De gemeente kan via het VIP de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen en de vastgoeddossiers ontsluiten.

      Het verzamelen en ontsluiten, via het VIP, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.

      De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van retributies en maakt het wenselijk een retributie te heffen voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers.

      Juridisch kader

      De Grondwet en meer bepaald artikel 173.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 §3.

      De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en latere wijzigingen, meer betaald artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.

      AP000003 We voeren een coherent beleid op vlak van ruimtelijke ordening.

      AC000252 We verlenen vastgoedinformatie aan notarissen.

      MJP001397 OM/7000000/0600.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming ontvangsten: 30.000,00 euro.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit en 1 De Lokale Lijst) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHOFFEN

      §1 Met ingang van 18 april 2023 en eindigend op 31 december 2025 geldt een retributie op vastgoedinformatie.

      De gemeente Grobbendonk verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. Ze doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Grobbendonk stelt het vastgoeddossier via het VIP aan de aanvrager ter beschikking.

      In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.

      De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.

      §2 In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Grobbendonk voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1 op als verwerkingsverantwoordelijke.

      De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:

      1. aanvragers

      2. houders van rechten op een perceel, of een onderdeel, waarvoor het vastgoeddossier wordt aangevraagd.

      De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1 volgende categorieën van persoonsgegevens:

      1. contact- en identificatiegegevens

      2. financiële gegevens

      3. het identificatienummer van het Rijksregister/KBO-nummer

      4. vastgoedinformatie

      5. gegevens in het kader van openbare onderzoeken en overtredingen.

      De gemeente Grobbendonk bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 1 §1, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die de gemeente Grobbendonk verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Grobbendonk bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.

      De gemeente Grobbendonk doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 1 §1. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Grobbendonk, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in bijlage.

      De vastgoeddossiers die de gemeente Grobbendonk via het VIP ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 2: DEFINITIES

      Vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

      Lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen beheert;

      Centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;

      Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

      Vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;

      Externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:

      a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;

      c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;

      Algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

      Persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1) van de algemene verordening gegevensbescherming;

      Verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      Verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

      Betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.

      Artikel 3: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

      De aanvrager.

      Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      80,00 euro per vastgoeddossier via het VIP. Voor de aanvragers die nog geen gebruik kunnen maken van het VIP bedraagt de retributie eveneens 80,00 euro per vastgoeddossier.

      Artikel 5: WIJZE VAN INNING

      De retributie wordt contant betaald door de persoon of de organisatie die de aanvraag doet. Bij niet-contante betaling is ze betaalbaar na toezending van de factuur.

      De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.

      Artikel 6: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Retributie - retributiereglement administratieve prestaties - wijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeenteraad gaf op 12 december 2019 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributiereglement administratieve prestaties - goedkeuring".

      Door de implementatie van het Vastgoed Informatieplatform dient de retributie op stedenbouwkundige inlichtingen betreffende een onroerend goed herbekeken te worden.

      Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement wordt als bijlage toegevoegd.

      Juridisch kader

      De Grondwet en meer bepaald artikel 173.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.

      AP000003 We voeren een coherent beleid op vlak van ruimtelijke ordening.

      AC000252 We verlenen vastgoedinformatie aan notarissen.

      MJP001397 OM/0600/7000000.

      Financiële gevolgen/visum

      30.000,00 euro.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 Vooruit en 1 De Lokale Lijst) en 3 onthoudingen (2 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

      Punt 4 onder artikel 3 van het retributiereglement administratieve prestaties wordt vanaf 18 april 2023 opgeheven.

      Artikel 2: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Natalie Moens, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      GIB: Geen vragen

      CD&V:

      • Cultuur - subsidieaanvraag vzw Ferm Bouwel
      N-VA: Geen vragen

      Vlaams Belang:

      • Ruige Ridderpad - pluim wandeling 
      • Grote Prijs Rik Van Looy - overleg organisatoren
      • Melkerijstraat - onveilige verkeerssituatie 
      • Fietsoversteekplaats t.h.v. Watermolen - onveilige verkeerssituatie
      • Delegatie bevoegdheden - uitvoering beslissing gouverneur 

      Vooruit:

      • Ondersteuning verenigingen - aankoop toiletwagen 
      • Klim-Op Grobbendonk - opvolging dakwerken
      • Openbaar vervoer - korting busabonnement 
      • Klim-Op - boterhammentaks 

      De Lokale Lijst:

      • Werken Grobbendonk - verduidelijking informatiebord

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter