Terug
Gepubliceerd op 14/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 04/03/2024 - 13:30

Vergunnen Schoolfeest Klavertje 3 - 26 mei 2024 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 2 februari 2024 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Basisschool Klavertje 3 om hun schoolfeest te mogen organiseren op 26 mei 2024 om 13.00 uur tot 26 mei 2024 om 17.00 uur op de speelplaats van de school en de straat Dorp in Bouwel. 
    Er wordt een drankvergunning gevraagd.
    Er wordt een geluidsafwijking gevraagd. 

  2. Verkeersmaatregelen

    Er wordt gevraagd om de straat Dorp af te sluiten tussen Kerkepad en Nieuwbaan van 09.00 uur tot 18.30 uur. Er moet een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden voor het inrichten van een omleiding op de huidige omleiding. 

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo. 

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Om de veiligheid van de kinderen tijdens het schoolfeest te garanderen dient de straat afgesloten te worden. Er moet een tijdelijk verkeersreglement opgesteld worden voor het inrichten van een omleiding op de huidige omleiding voor de werken in de Stationlei.
De signalisatie zal zowel 's morgens als 's avonds door team Uitvoering & Onderhoud gezet en verwijderd worden.

Noodplanning

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig. 

- De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be

- De organisator beperkt het geluidsniveau wanneer er kinderen aanwezig zijn op het evenement. Hij voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers. 

- De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen.  

- De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld. 

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van het schoolfeest dat aanvangt 26 mei 2024 om 13.00 uur en eindigt op 26 mei 2024 om 17.00 uur op de speelplaats, parking en straat Dorp. 

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 26 mei 2024 van 13.00 uur tot 17.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L.

Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

  • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten.
  • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient.
  • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
Artikel 5: De organisator toestemming te geven tot het organiseren van een occasionele tombola op 26 mei 2024 tijdens het schoolfeest.

Artikel 6: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig. 

- De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be

- De organisator beperkt het geluidsniveau wanneer er kinderen aanwezig zijn op het evenement. Hij voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers. 

- De organisator voldoet aan het KB van de actieve ontspanningsevenementen.  

- De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld. 

Artikel 7: Op zondag 26 mei 2024 van 09.00 uur tot 18.30 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen Kerkepad en Nieuwbaan.

Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 zullen gesignaleerd worden met:

- een afzethek met C3-bord, onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"

  • aan het kruispunt Dorp/Kerkepad
  • aan het kruispunt Dorp/Nieuwbaan.

- een afzethek met F45-bord, onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) en onderbord (uitgezonderd plaatselijk verkeer)

  • aan het kruispunt Dorp/Ter Duinen.

Artikel 10: Het verkeer zal omgeleid worden via Ter Duinen, Kastanjelaan en Nieuwbaan. Hiervoor zullen de nodige omleidingspijlen geplaatst worden.
Artikel 11: Bijkomend zal een omleiding gesignaleerd worden via Kerkepad, Kastanjelaan en Nieuwbaan. Hiervoor zullen de nodige omleidingspijlen geplaatst worden en zal het C3-bord aan het kruispunt Dorp/Kerkepad afgedekt worden.

Artikel 12: Op zondag 26 mei 2024 van 09.00 uur tot 18.30 uur zal een parkeerverbod ingericht worden in Dorp tussen Kerkepad en Nieuwbaan.

Artikel 13: De maatregel van artikel 11 zal gesignaleerd worden met een E3-bord en onderbord GXa volgens bijgevoegd plan

Artikel 14: De signalisatie zal zowel 's morgens als 's avonds door team U & O gezet en verwijderd worden.

Artikel 15: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 16: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene