Terug
Gepubliceerd op 14/03/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 04/03/2024 - 13:30

Vergunnen Harmoniefeesten 2024 - 23, 24 en 25 augustus 2024 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 2 november 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Koninklijke Harmonie De Broedermin VZW om Harmoniefeesten 2024 te mogen organiseren op 23 augustus 2024 van 20.00 uur tot 25 augustus 2024 22.00 uur in en rond de Volle Vaart. 
    Op vrijdagavond 23 augustus organiseren ze een quiz in de Volle Vaart.
    Zaterdag en zondag is het doorlopend mosselrestaurant in de Volle Vaart. 
    Op zondag is er bijkomend een rommelmarkt op de Vaartkom. 
    Er wordt een drankvergunning gevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om tijdens de rommelmarkt op zondag 25 augustus 2024 van 05.00 uur tot 17.00 uur de Vaartkom verkeersvrij te maken vanaf de parking van de brandweer tot aan de Quinten Matsyslaan.  

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo. 

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 30 juni 2020 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Het team mobiliteit geeft het volgende advies: voor het afsluiten van de Vaartkom moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.
Alternatieve parking mobilhomes voorzien. Vrachtwagenparking vrij laten.

Noodplanning

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

Specifiek voor de rommelmarkt:

- De organisator maakte reeds een grondplan op en bezorgde dit aan noodplanning@regioneteland.be.

- De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten en de alarmparking van de brandweerkazerne moeten op elk moment bereikbaar blijven.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van de Harmoniefeesten 2024 die aanvangen 23 augustus 2024 om 20.00 uur en eindigen op 25 augustus 2024 om 22.00 uur in en rond de Volle Vaart. 

Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. 

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

Specifiek voor de rommelmarkt:

- De organisator maakte reeds een grondplan op en bezorgde dit aan noodplanning@regioneteland.be.

- De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten en de alarmparking van de brandweerkazerne moeten op elk moment bereikbaar blijven.

Artikel 4: Op zondag 25 augustus 2024 van 05.00 uur tot 17.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden op de Vaartkom, zijnde:
- de Vaartkom zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer vanaf de parking van de brandweer tot aan de Quinten Matsyslaan.

Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 6: De maatregelen uit artikel 4 en 5 zullen gesignaleerd worden met:
- een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen), onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"

  • in de Vaarkom, net achter de parking van de brandweer
  • in de Vaartkom, ter hoogte van de Quinten Matsyslaan

- een afzethek met F45-bord (doodlopende straat), onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer"

  • aan het kruispunt Eikenlei/Dobbelhoefweg
  • in de Vaartkom, net achter de rotonde
  • in de Vaartkom, net achter de Gilliam

 Artikel 7: Op zondag 25 augustus 2024 van 05.00 uur tot 17.00 uur is het verboden stil te staan en te parkeren:

- op de parking van de Vaartkom, met uitzondering van de vrachtwagenparking
- in de Gilliam
Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden en onderborden GXa en GXd volgens bijgevoegd plan.

Artikel 8: Op zondag 25 augustus 2024 van 05.00 uur tot 17.00 uur zal de mobilhomeparking niet bereikbaar zijn. Tijdelijk zullen plaatsen voorbehouden worden voor de mobilhomes in de straat Troon, komende van de rotonde aan de linkerkant, net voor het drinkwaterkraantje van Pidpa.

Artikel 9: Aan de toezichters mobilhomeparking zal gevraagd worden om de eigenaars van de mobilhomes die reeds geparkeerd staan ervan te verwittigen dat ze de parking op zondag 25 augustus 2024 van 05.00 uur tot 17.00 uur niet zullen kunnen verlaten.

Artikel 10: De nodige omleiding zal gesignaleerd worden:
- voor het verkeer in westelijke richting via Boudewijnstraat, Astridplein en Quinten Matsyslaan
- voor het verkeer in oostelijke richting via Dobbelhoefweg en Gilliam
Hiervoor zullen de nodige omleidingspijlen gezet worden.

Artikel 11: In de straat Gilliam zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden vanaf Dobbelhoefweg, richting Vaartkom.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:

  • C1-bord (verboden richting voor iedere bestuurder) met onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A)
  • F19-bord (éénrichtingsverkeer) met onderbord M5 (fietsers en bromfietsers klasse A mogen in 2 richtingen)

Artikel 12: Bovenstaande maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 13: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene